Emaille is een glasachtig, ondoorzichtig of doorschijnend materiaal dat metalen, glazen of keramische voorwerpen bedekt en decoreert met een dunne laag. Een hele kunst, voor een nationaal vlaggenschip: Belgian Enameling, dat zowel voor overheden als met kunstenaars en ontwerpers werkt.
Belgisch emailleren: een inspirerende renaissance die traditie en innovatie combineert
In 2016 raakte Vincent Vanden Borre, toen 25 jaar oud, in de ban van Émailrie Belge, een historisch bedrijf opgericht in 1923. Dit industriële pareltje, hoewel in verval, leek hem een echt levend museum met zijn authentieke machines die nog functioneerden. Deze liefde op het eerste gezicht verandert al snel in een missie: dit unieke erfgoed redden en nieuw leven inblazen.
Een riskante gok om een icoon te redden
De Belgische Emailrie stond destijds op het punt de deuren definitief te sluiten. Met slechts vijf medewerkers die in deeltijd werkten, had het bedrijf geen levensvatbare perspectieven meer. Ondanks dit sombere beeld besluit Vincent Vanden Borre, afkomstig uit een ondernemersfamilie en afgestudeerd in de economie, de uitdaging aan te gaan. Twee weken na zijn eerste bezoek nam hij de leiding over het bedrijf over en begon aan een diepgaande transformatie.
Vanaf het begin werd de jonge ondernemer geconfronteerd met enorme uitdagingen: het moderniseren van een verouderde productielijn, het oplossen van structurele problemen en het opnieuw lanceren van een bedrijf in moeilijkheden. Met een duidelijke visie en doelgerichte investeringen slaagde hij er echter in om de Belgische Emailleer opnieuw uit te vinden.
Een strategische en duurzame transformatie
De verhuizing van Molenbeek naar Vorst markeert een beslissend keerpunt. Vincent verlaat oude apparatuur, zoals de op gas omgebouwde houtoven, om moderne en ecologische productiemethoden toe te passen. Tegenwoordig is het bedrijf EcoVadis-gecertificeerd, een erkenning van zijn inzet voor een duurzame toekomst.
Tegelijkertijd werpen de modernisering van het aanbod en de opening naar nieuwe internationale markten hun vruchten af. Op acht jaar tijd is de omzet verdrievoudigd en geniet Belgian Enamelworks inmiddels een wereldwijde reputatie.
Emaille: een opnieuw uitgevonden materiaal
L’Émaillerie Belge, geregisseerd door Vincent Vanden Borre, werkt aan het moderniseren van het imago van email, dat vaak als retro wordt ervaren. Bij zijn aankomst onderzocht hij nieuwe toepassingen en transformeerde hij dit authentieke materiaal tot een creatieve en eigentijdse oplossing.
Tegenwoordig verrast het bedrijf met werken van uitzonderlijke technische aard en afwerking. “Wij willen emaille hip maken”, legt Vanden Borre uit. Door vernieuwende creaties tentoon te stellen, wekt de Emailleerij verwondering en nieuwsgierigheid op. Resistent, verfijnd en ecologisch: emaille is in opkomst als materiaal van de toekomst, klaar om de wereld van design en kunst te verleiden.
“WIJ WILLEN GEVEN AAN
EMAILEER EEN MODERN BEELD EN BRENGT HET NAAR DE HUIDIGE SMAAK. »
“ONS EERSTE CONTACT IS EEN MOMENT VAN VERWONDERING EN BEWONDERING. »
DE AUTO DIE DE DAG NOOIT ZAG
De Belgian Enamelworks beschouwde samen met Audi een gedurfd project: het creëren van een emaille auto. Hoewel het idee fascinerend blijft, zag het niet het levenslicht omdat andere prioriteiten voorrang kregen. Emaille en auto’s delen echter een geschiedenis, zoals de geëmailleerde wieldoppen van Minerva of de uitlaatpijpen van Harley-Davidson.