Ondanks gezondheidscrises, oorlogen en economische tegenslagen verdubbelt de wereld van de horlogerie zijn initiatieven in het topsegment. Ook in België, vooral in Brussel en Antwerpen. Met succes, maar niet zonder turbulenties.
Serge Vanmaercke
De belangrijkste spelers in de detailhandel in België verrijken hun traditionele multimarkeaanbod. Ze kiezen voor moderne concepten zoals balies, merkwinkels en pop-upstores. Ontdek hoe juweliers en horlogemakers in Brussel en Antwerpen de detailhandel heruitvinden.
In Brussel…
Prosper, le nouveau venu parmi les bijoutiers-horlogers de renom à Bruxelles, a immédiatement adopté le concept de corners. Het presenteert een mix van prestigieuze merken en meer bescheiden merken, elk met hun eigen ruimte.
@Mattia Aquila Photography
Hall of Time, opgericht in 2009, heeft onlangs een ruimte ingehuldigd die is gewijd aan IWC, Tag Heuer en Tudor, wat een toekomstige exclusieve Rolex-winkel voorafschaduwt.
Maison De Greef 1848, pionier van deze benadering, heeft een Patek Philippe-boetiek geopend en overweegt haar ruimte uit te breiden met hoekjes voor Zenith en Tudor.
… in Antwerpen
De juweliers en horlogemakers in Antwerpen blijven niet achter en reageren actief op de nieuwe trends die worden opgelegd door de horlogemerken. Colman heeft bijvoorbeeld een Rolex Space gecreëerd en een zeer succesvolle Tudor pop-up store gelanceerd.
Maison Slaets, met meer dan een eeuw geschiedenis, biedt in haar gebouw aan de Meir op maat gemaakte hoekjes voor prestigieuze merken zoals Rolex, Chopard, Breguet en Omega.
En de klant in dit alles?
Multimerkdetailhandelaren moeten jongleren met de eisen van grote merken terwijl ze proberen te voldoen aan de behoeften van consumenten. Met online verkoop en mono-brandwinkels in gedachten, moeten detailhandelaren voorzichtig blijven om hun concurrentiepositie te behouden.