Written by 11h43 Auto's, Reizen

De Land Rover Defender OCTA, de kroon op het werk

Met zijn 635 pk sterke V8 is de nieuwe Land Rover Defender OCTA de krachtigste Defender ooit. Hij is ook de meest luxueuze, intelligente, exclusieve en robuuste.

De Defender OCTA combineert het iconische design van de Defender met baanbrekende innovaties, trouw aan het erfgoed van Land Rover. Sinds de herintroductie in 2020 wordt de Defender jaarlijks in groten getale geproduceerd, mede dankzij de stijgende vraag. Hij wordt geproduceerd in de Nitra-fabriek in Slowakije en zijn populariteit is gestaag gegroeid, met een jaarlijkse productie die de 100.000 overschrijdt. Het model OCTA past perfect binnen de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover (JLR) en combineert moderne luxe met ultieme offroad-capaciteiten.

Design en Luxe

De naam “OCTA” is afgeleid van de octaëder, een achthoekige vorm vaak geassocieerd met ruwe diamanten. Dit embleem is terug te vinden op een machinaal bewerkt titanium schijfje dat de robuustheid en het vakmanschap van het model benadrukt. Naast dit moderne embleem blijft de traditionele Land Rover-badge prominent aanwezig, een eerbetoon aan het tijdloze karakter van de Defender. Dit ontwerp weerspiegelt de moderne luxe waar JLR voor staat, vooral in de exclusieve editie van de Defender 110.

Een Veeleisende Klant

Federico Funaro, merkdirecteur van Defender Europa, beschrijft de typische klant van de Defender OCTA als iemand die passie heeft voor autorijden en zoekt naar een auto die de grenzen van sportwagens verlegt. De 6D-ophangingstechnologie zorgt voor een perfecte balans tussen rijprestaties op de weg en offroad-capaciteiten. Hij profiteert van een innovatief veersysteem genaamd 6D Dynamics, waardoor dit model uitzonderlijk goed presteert op alle soorten ondergrond.

Funaro merkt ook een evolutie op in het klantenbestand van de Defender: hoewel het model een lange geschiedenis heeft bij offroadliefhebbers, zijn de bestuurders van vandaag net zo enthousiast over de prestaties van de auto op de weg. Hoewel traditionele Defender-bezitters het model altijd hebben gewaardeerd om zijn offroad-prestaties, heeft de nieuwe Defender (L663) zich ook op de weg bewezen.

Een model getest in de meest extreme omstandigheden

De Defender OCTA heeft meer dan 1,1 miljoen kilometer afgelegd in tests, onder andere in de woestijnen van Moab en de koude omstandigheden van Lapland. Van de duinen van de Moab woestijn tot de extreme omstandigheden van Arjeplog in Zweden, dit voertuig is ontworpen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen. JLR wil met dit model de Defender voortdurend verbeteren en de grenzen van zijn prestaties verleggen.

Revolutionaire ophanging

De 6D Dynamics-ophanging van de Defender OCTA maakt gebruik van semi-actieve dempers die hydraulisch verbonden zijn en continu aanpasbaar. Het combineert hydraulisch gekoppelde semi-actieve continu variabele schokdempers, waardoor bepaalde delen van het systeem kunnen worden aangesloten of losgekoppeld voor een betere controle over de rolbeweging en om de prestaties van het voertuig naar wens aan te passen. Hugo Mazzoleni, de ingenieur achter de technologie, vergelijkt het systeem met een verstelbare stabilisatorstang, die zorgt voor meer stabiliteit en een beter weggedrag, zowel op de weg als op ruw terrein.

Deze unieke technologie, speciaal ontwikkeld voor de Defender OCTA, geeft hem buitengewone mogelijkheden, met name off-road, dankzij geavanceerde elektronica die voortdurend de aard van de ondergrond analyseert en de parameters dienovereenkomstig aanpast. De exclusieve OCTA-modus is ontworpen voor optimale off-roadprestaties en is rechtstreeks toegankelijk via een knop op het stuurwiel.

Een krachtige, melodieuze V8

Onder de motorkap wordt de Defender OCTA aangedreven door een krachtige 4,4-liter Twin Turbo V8, een mild-hybridemotor die voor het eerst werd geïntroduceerd op de Range Rover Sport. Deze V8 ontwikkelt 635 pk en een koppel van 750 Nm (en tot 800 Nm als de Dynamic Launch-modus is ingeschakeld), waardoor deze Defender het krachtigste model in het gamma is. Deze motor is gekoppeld aan een achttrapsautomaat met hoge en lage versnellingen, die zowel op de weg als off-road uitstekende prestaties levert.

Exclusieve esthetiek

De Defender OCTA Edition One valt op door zijn unieke ontwerp. Hij is 28 mm hoger dan de klassieke Defender 110 en heeft 68 mm bredere rupsbanden. De OCTA-versie heeft een nieuw ontworpen grille, een achterbumper met vier uitlaatpijpen en versterkte elementen zoals de aluminium bodembeschermplaat en de trekhaakpunten voor en achter in Fosfor Brons.

De Edition One-versie heeft exclusieve Faroe Green lak en uitgesneden koolstofvezel details. Het model is ook verkrijgbaar in de kleur Petra Copper. Binnenin zijn de Defender OCTA Performance Seats voorzien van een innovatieve technologie genaamd de Body and Soul Seat, ontwikkeld in samenwerking met SUBPAC en de Coventry University. Dankzij deze technologie kunnen passagiers muziek op een diepgaande manier ervaren, met zes wellnessprogramma’s die ontworpen zijn om de ontspanning te verbeteren of de cognitieve functies van de inzittenden te stimuleren.

Met de Defender OCTA tilt Land Rover de capaciteiten van zijn iconische voertuig naar een nieuw niveau, met de integratie van geavanceerde technologieën en een krachtige motor, terwijl het zijn toewijding aan off-road uitmuntendheid behoudt. Dit model vertegenwoordigt de ultieme samensmelting van prestaties, moderne luxe en tijdloos erfgoed en voldoet aan de eisen van veeleisende klanten met een passie voor autorijden.

Wil je meer weten over de Defender OCTA?

Visited 8 times, 1 visit(s) today
Close Search Window
Close