Kunst? Zelden ! Ontwerp? Soms ! Maar wat is het dan? Met Autofiction, a Biography of the Automobile Object presenteert het Centrum voor Innovatie en Design (CID) in Grand-Hornu tot 16 februari 2025 overvloedig materiaal voor een “documentaire” tentoonstelling die ons toelaat na te denken over de rol van de auto in maatschappij. Verwarrend.
De Belgische auto-industrie, die ooit floreerde met merken als Minerva en Van Hool, heeft te lijden gehad onder talrijke fabriekssluitingen (Renault, Opel, Ford, Caterpillar) als gevolg van de mondialisering.
Desondanks blijft België verbonden met de industrie via de assemblage van wereldmerken. De huidige tentoonstelling bij CID gaat in op hedendaagse uitdagingen in de automobielsector, zoals nieuwe regelgeving en ontwerpinnovatie.
Train zoveel als show
Olivier Peyricot, curator van de tentoonstelling en Franse ontwerper, heeft een documentaire tentoonstelling samengesteld om collectieve reflectie te stimuleren.
Het werd voor het eerst gepresenteerd op de Cité du Design in 2022 en onderzoekt hoe de auto wordt verteld door zijn makers en deel uitmaakt van onze verbeelding, waarbij fictie en realiteit worden gemengd, zoals de auto’s die in Cuba opnieuw in elkaar worden gezet vanwege de economische blokkade.
Kritische blik
De exposities gaan vergezeld van gedetailleerde toelichtingen, die diepgaande reflectie aanmoedigen. Olivier Peyricot merkt op dat de kritiek op de autoproductie steeds constructiever wordt.
De tentoonstelling presenteert nieuwe producten zoals de elektrische Microlino Car en de elektrische R5 Diamant, met innovatieve ontwerpen, die de voortdurende evolutie van de sector illustreren. De huidige debatten rond de auto omvatten ecologische en sociale kwesties, zoals stedelijke congestie en de Gele Hesjes-protesten.
Tussen filosofie en politiek
De tentoonstelling hanteert een filosofische en experimentele benadering en markeert een overgang van propagandatentoonstellingen naar documentairetentoonstellingen.
Olivier Peyricot benadrukt dat auto-ontwerp in een markteconomie een beperkte politieke impact heeft, vaak gereduceerd tot herkenbare vormen en interieurontwerp.
Initiatieven zoals de Toyota IMV 0, een voertuig dat kan worden aangepast aan lokale kenmerken, tonen echter inspanningen om aan de behoeften van zuinige economieën te voldoen.
Drie delen
De tentoonstelling onderzoekt de auto als een digitaal en intelligent object dat gegevens en hulpbronnen verbruikt. Het is verdeeld in drie delen: de auto als elektronisch apparaat, een fossiele biografie en nieuwe verhaallijnen.
Verhalen van diverse kunstenaars en ontwerpers illustreren actuele kwesties, zoals de dieselgate-crisis in Duitsland, de zeldzame-metaalindustrie in de Democratische Republiek Congo en technologische ongehoorzaamheid in Cuba.
De tentoonstelling nodigt ons uit om na te denken over de toekomst van de auto en de sociale en ecologische impact ervan.